In English In Italiano Auf Deutsch
/ Home / Pielgrzymki i wyjazdy z parafii

ks. M. Andrzejczak

Wyjazd wakacyjny ministrantów 2014

W środę 16 lipca po Eucharystii o godz. 6:30, grupa ministrantów wraz ze swoim opiekunem ks. Mariuszem Andrzejczakiem wyruszyła na swój wakacyjny wypoczynek. Tym razem celem wyprawy była ziemia świętokrzyska. Pierwszym punktem naszego programu był Park Etnograficzny w Tokarni, który gromadzi najciekawsze i najcenniejsze przykłady drewnianej architektury dawnych wsi i miasteczek regionu świętokrzyskiego. Wtopione w naturalny krajobraz obiekty położone są na 65 ha, wyposażone zostały w meble i narzędzia codziennego użytku typowe dla regionu z którego pochodzą. Na terenie skansenu mamy sektor małomiasteczkowy i lessowy, sektor nadwiślański i świętokrzyski, sektor folwarczano- dworski oraz sektor wyżynny - wyżyna krakowsko-częstochowska.

Stamtąd udaliśmy się do jaskini „Raj” – rezerwatu przyrody nieożywionej. Jest to jeden z najpiękniejszych w Polsce obiektów przyrodniczych, który dzięki bogactwu i różnorodności podziemnego świata otrzymał właśnie nazwę – Raj. Trasa turystyczna długości 180 m prowadzi szeregiem bajkowych korytarzy, komór i sal ukazując prawdziwe cuda przyrody nieożywionej. Piękna szatę naciekową tworzą stalaktyty, stalagmity, kolumny naciekowe, draperie, misy i będące wielka rzadkością pizoidy. W jaskini odkryto szczątki kostne mamuta, nosorożca włochatego czy niedźwiedzia jaskiniowego będące cennym znaleziskiem archeologicznym. Po dniu pełnym wrażeń udaliśmy się na nocleg do Klasztoru Ojców Cystersów w Jędrzejowie, gdzie czekała na nas pyszna obiadokolacja.

Klasztor w Jędrzejowie jest jednym z najcenniejszych zabytków architektury romańskiej z pogranicza gotyku w Polsce z kościołem w stylu późnoromańskim z I połowy XIII w. p.w. Wniebowzięcia NMP, gdzie codziennie rano gromadziliśmy się na Eucharystii. Tu znajdują się relikwie błogosławionego Wincentego Kadłubka, który wiódł tam życie zakonne.

Kolejny dzień naszej wyprawy rozpoczął się o godz. 7:00 msza świętą, a po śniadaniu zwiedzaliśmy opactwa Cystersów. Następnie spacerkiem udaliśmy się do Muzeum i. Przypkowskich w Jędrzejowie, które gromadzi od 1895 r. zabytkowe zegary słoneczne. Na szlaku naszej podróży znalazł się również dworek Mikołaja Reja w Nagłowicach, gdzie mogliśmy zapoznać się z życiem i twórczością „Ojca literatury polskiej”. Z Nagłowic udaliśmy się do zamku rycerskiego w Sobkowie. Fortalicja ta jest obronną posiadłością szlachecką

z XVI w., do dziś zachowały się pozostałości murów, trzy baszty kryte drewnianymi daszkami, a w dolnych kondygnacjach strzelnica. Obecnie znajduje się tu stadnina koni i sale restauracyjne. Dodatkowa atrakcją SA spływy gondola po rzece Nidzie, przejażdżki bryczkami, pokazy walk rycerskich i tańców dworskich. Tutaj również mogliśmy zobaczyć na czym polega oswajanie ptaków drapieżnych – myszołowów, sów płomykówek.

Ostatni dzień naszej wakacyjnej przygody również wypełniony był kolejnymi atrakcjami. Pierwszą z nich był zamek Krzyżtopór w Ujeździe, który do powstania Wersalu w Paryżu był największa budowla pałacową w Europie, a jego fundatorem był wojewoda sandomierski Krzysztof Ossoliński.

Został on wzniesiony w latach 1621-1644 na wzór kalendarza, czyli posiadał tyle okien ile jest dni w roku, tyle komnat ile tygodni, tyle wielkich sal ile miesięcy oraz tyle baszt ile pór roku. Sufit jednej z komnat tworzyło akwarium wypełnione egzotycznymi rybami, a w stajniach konie jadły z marmurowych żłobów i przeglądały się w kryształowych lustrach. Następnie udaliśmy się do Bałtowa do Jura Parku. Była to podróż w czasie poprzez okresy geologiczne począwszy od kambru aż do dziś. Tam oko w oko stanęliśmy z rekonstrukcjami kilkudziesięciu dinozaurów. Przeszliśmy ścieżką edukacyjną kończąca się wejściem do Muzeum Jurarskiego oraz prehistorycznego oceanarium. Później był czas na zabawę w parku rozrywki pełnym różnorodnych atrakcji: kolejka górska, spływy tratwami, safari, kraina koni, kino 5D.

Niestety czas szybko płynie, wiec czas naszej wakacyjnej wyprawy dobiegł końca. Do Kalisza powróciliśmy późnym wieczorem.

Dziękujemy Księdzu Prałatowi Jackowi Plocie i naszemu opiekunowi Księdzu Mariuszowi Andrzejczakowi za ten pełen wrażeń wyjazd.